Świętokrzyska Wąskotorówka: Od turystycznej atrakcji do zdegradowanej infrastruktury

Wygląda na to, że przyszłość wąskotorówki świętokrzyskiej zaczyna się układać po latach istotnych transformacji organizacyjnych. Regulacje regionalne przewidują naprawę zniszczonej infrastruktury za pomocą funduszy z rządowego programu „Polski Ład”. Mimo zmian, system kolejowy wciąż będzie służył jako znacząca atrakcja dla turystów.

Poprzednie lata były czasem znaczących przeobrażeń dla dawniej nazwanej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Na końcu minionego dziesięciolecia, spółka zajmująca się przewozami została rozwiązana po tym, jak wąskotorówka została wyłączona ze struktur PKP. Mimo obaw, sama kolej nie została zlikwidowana, chociaż przez pewien czas nie były realizowane żadne przewozy.

Jak już informowaliśmy na naszych stronach, odcinek pomiędzy Umianowicami a Hajdaszkiem został przekształcony w kolej drezynową. Z kolei na trasie prowadzącej z Jędrzejowa do Pińczowa wznowiono ruch pociągów turystycznych. Jak potwierdza Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, od maja 2022 r. zarządcą infrastruktury kolejowej oraz przewoźnikiem, jest Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach, jednostka podległa samorządowi województwa.

Dwa lata temu nowy operator wznowił przewozy, a pociągi wróciły na szlak po trzy latach przerwy. Początkowo kursowały z Jędrzejowa do przystanku Jasionna. Dzięki remontowi torowiska przeprowadzonemu w 2023 r., możliwe było przedłużenie trasy wąskotorówki o dodatkowe 9 km do stacji Motkowice. W minionym roku, zarządca parków krajobrazowych obsłużył łącznie 82 pociągi, w tym regularne niedzielne kursy oraz dodatkowe połączenia dla grup zorganizowanych. Suma pasażerów korzystających z tych usług wyniosła około 7800 osób.