Stworzenie odpowiedniego zaplecza SEO w lokalnym marketingu to priorytet dla wielu firm, które ze względu na specyfikę działalności lub jej skalę starają się skupić na rynku lokalnym. Podpowiadamy, w jaki sposób zdobyć klientów w okolicy i jakie narzędzia mogą w tym pomóc.
Czym jest lokalne SEO i dlaczego jest ważne dla małych firm?
Lokalne SEO to jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej realizowany przez firmy z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiortsw). To właśnie dzięki skutecznemu podejściu do klientów mieszkających w pobliżu lub przejeżdżających w okolicy takie biznesy świetnie prosperują i są w stanie generować optymalne wyniki finansowe.
Nie oszukujmy się – nie każda firma jest w stanie konkurować z największymi gigantami w branży. Choć internet daje ogromne możliwości, to jednak różnica w nakładach inwestycyjnych jest wyraźna i w branżach mocno konkurencyjnych niezbędne jest znalezienie odpowiedniej niszy – również marketingowej. Lokalne SEO pozwala zdobyć klientów zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą, która jest dla nich dostępna blisko i która jest dobrze oceniana przez lokalną społeczność.
Wizytówka Google – podstawa lokalnego SEO
Co ułatwi zwiększenie widoczności marki w internecie, gdy zależy nam na lokalnym rozgłosie? Warto zacząć od prostej, ale jakże skutecznej metody, jaką jest założenie wizytówki Google. To dzięki niej osoby szukające danej usługi lub produktu za pośrednictwem wyszukiwarki Google, będą w stanie szybko zlokalizować nasze miejsce wraz z istotnymi informacjami kontaktowymi, które ułatwią weryfikację godzin otwarcia, numeru telefonu czy strony internetowej.
O wizytówkę Google należy dbać regularnie, gdyż daje ona coraz więcej możliwości w zakresie optymalizacji i wzbogacania jej o dodatkowe elementy – nie tylko zdjęcia i filmy, ale także coraz popularniejsze spacery 3D, czyli wirtualny spacer po siedzibie firmy. W pełni wykorzystany potencjał wizytówki Google zapewni wzrost widoczności w wynikach Google, a przy okazji zapewni doskonałą bazę do kolekcjonowania pozytywnych opinii, o których opowiemy nieco później.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem lokalnych wyszukiwań
Wizytówka Google to jedno, ale obecnie żadna firma nie może funkcjonować w świecie bez strony internetowej. I to ona również powinna być zoptymalizowana pod użytkowników, którzy mogą poszukiwać konkretnych produktów lub usług lokalnie. Zacznijmy od słów kluczowych. Frazy te powinny zawierać przede wszystkim nazwę usługi z dopiskiem miasta, regionu lub dzielnicy, w której znajduje się nasza siedziba. Przykład? „Pozycjonowanie Kielce„ to świetna fraza, która doskonale pozycjonuje na osoby poszukujące usługi pozycjonowania stron internetowych w stolicy województwa świętokrzyskiego.
Nie ograniczajmy się jednak tylko do takich krótkich fraz. W przypadku lokalnego pozycjonowania równie skuteczne może być optymalizowanie pod frazy długiego ogona. Te, choć nieco bardziej skomplikowane, cieszą się małą konkurencyjnością, dzięki czemu użytkownik, który szuka dokładnie tego, co chcemy mu zaproponować, bardzo łatwo trafi właśnie do nas po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce.
Pozycjonując się lokalnie, nie zapominajmy o mediach społecznościowych. Cykliczne konkursy z nagrodami, aktywności skupiające grono klientów, którzy z czasem mogą stać się wierną społecznością zaangażowaną w życie naszej marki. To doskonały sposób na to, by firma zyskała wiernych klientów na własnym podwórku i utrzymywała stały napływ coraz to nowych.
Jak zdobyć pozytywne opinie i dlaczego są one kluczowe?
Teraz czas na opinie – rosnący w siłę element, który stanowi w ostatnich latach jeden z najistotniejszych czynników determinujących skorzystanie z danej usługi lub produktu. W wielu branżach opinie są istotniejsze, w innych mniej. Z pewnością będąc w nowym mieście, to właśnie opinie będą naszym kulinarnym wsparciem w wyborze restauracji. I to bez względu na branżę – to samo tyczy się fryzjera, barbera, czy usług wykończeniowych.
Co działa na nas bardziej wiarygodnie – 150 opinii niezależnych klientów czy jeden reklamowy opis usługi sporządzony przez właściciela? Oczywiście nikogo nie trzeba przekonywać, że to właśnie na opiniach powinno nam zależeć najbardziej, dlatego kolekcjonując te dobre, tylko poprawiamy swoją widoczność i zwiększamy wiarygodność marki, a w mikro skali lokalnej od tego będzie zależało nasze być lub nie być.